A perzsa szönyegek hagyománya Iránban és a környezö országokban nagyon régi történetre tekint vissza. A régebbi idökben saját használatra, de kereskedés céjából is készítették. Kézzel való, igen nehéz elöállítása tudást, gyakorlatot, jó szemet követel a részben igen komplikált mintákat tisztán összeállítani.
Saját használatra készített szönyegek különbözö szerepet szolgáltak. A nomád népeknél sátraikban mint padlóburkolat, tetözet és díszítésként egyaránt alkalmazták. Még táskákat is készítettek belölük. Itt többnyire lapos, sima anyagokról van szó, melyeket nem csomóztak, hanem szöttek. Ezek mellett a kereskedelemnek visszont igen értékes, müvészi szövésü, selyem vagy más finom anyagú szönyegeket készítettek el Ezek díszítettek palotákat, mecseteket, tekintélyes urak házait az ókori perzsa birodalomban. Kereskedelmi útvonalon eljutottak Európa királyi palotáiba, a gazdagabb népesség házaiba, akik meg tudtak maguknak eredeti perzsa szönyeget engedni.
Az évek múltával a perzsa szönyeg nem csak világszerte tekintélyes érték, hanem eszmei és kulturális javai az emberiségnek. Ezáltal egyes régiók a híres szönyekkészítésük alapjánFars és Kaschan kitüntetésben részesültek.
Mai idöszakban lehetöség nyílik modern gépekkel egy napon belül szélsebességgel, nagy mennyiségü szönyeget elöállítani, melyek mintában, színekben hasonlónak tekinthetök, mint az igazi, originális perzsa szönyegek. De viszont egy kézzel csomózott perzsa szönyeg teljesen más, mint egy géppel szövött, gyárilag elöállított. A Perzsa szönyeg csomozók kézi munkája idöt, nyugott kezet, tapasztalatot kíván. Mind azt, amit egy gép nem tud megtanulni.
A kézzel való csomózás a láncfonalak leszorításával kezdődik egy szövőszéken . Ez a szövöszék lehet függöleges, vízszintes, helyhez rögzített, vagy pedig lebontható is. Nomád népek, mint a Ghasghai – Irán déli részéröl – vízszintes szövöszéket használnak, mely pontosan megfelel a nomádi életstílusnak. Ezen szövöszékeknek egy hátrányuk van, éspedig az, hogy a láncfonalak feszültsége, nem éri el a professzionális feszességet, mint amilyen a szövögyárak függöleges szövöszékeinél tapasztalható. Ezért a szőnyegek nem olyan pontosak, mint az álló szövőszék termékei. Miután a láncfonalak feszesek, a befejezö sorok készülnek el. Itt a két képen a szönyeg állványzata látható. A következökben csomók lesznek - különbözö anyagokból, mint pl.; pamut, gyapjú, selyem, teveször –a láncfonalak köré tekerve. Ezután a csomózott sor egy fésüvel a befejezö sorokhoz lesz rögzítve a szövet sürítése céljából. Az így keletkezett csomók egyenlö magasságba lesznek lerövidítve. Az elálló láncfonalak a szönyeg vízszintes szélénél lesznek rögzítve. Ezek képezik majd a szönyeg rojtjait.
A Perzsa szönyeg szélei igen gyakran egy síkszövettel – ami szövött és nem csomózott – keretezett, bezárt. Vagy pedig a szönyeg hosszabbik oldalán elálló szálak lesznek rögzítve, így alakulnak ki az eldolgozott szélek..
A hagyományos csomózás különleges szerszámokat igényel., melyek évszázadokon át majd nem hogy változatlanok. Elöször is szükséges egy kés a szálakat levágni. Másodször egy fésühöz hasonlatos eszköz. Ezzel lesz a szörme sürüsítve. És egy olló is szükséges a szörme szálait egyforma magasságra levágni.
Egyes régióban speciális szerszámokat használnak, mely bizonyos karaktert nyújt és megkülönbözteti a perzsa szönyegeket egymástól. Így Bidjarban, egy szönyeg származási hely Irán nyugati részén, ahol kurdok élnek. Ök olyan extrém erös szönyegeket készítenek, majdhogy függöleges szörzettel, hogy semmiféle kosz, piszok nem tud a szönyeg belsejébe hatolni. Ezt a nedves szövést lehetövé teszi, egy a láncfonalak közé helyezett, szöghöz hasonló fémrúd. Ezen kombináció vezet a magas, nagyon erös szerkezetü, sürü szövésü szönyeghez. Ha ezen szönyegeket hajtogatnánk, merevsége miatt megsérülne a szövet.
Értékes Perzsa szönyegek természetes anyagokból készülnek. Régióktól függöen különböznek az elöállítási mószerek. Többnyire pamut, gyapjú, selyem fölhasználásával. Nomádok általában a saját tenyésztésü juhainak szöréböl fonnak. Amikor Sarab-Szönyegeken különleges értékü anyagok is, - mint teveször a hátsó-, vagy a föoldalon egy szönyegnek – egy teveszörszínt létrehozni.
Az anyag egyes szálai kölönbözö módon sodrottak és fonottak. Magasabb értékü szönyegek kézzel fonott gyapjúból készülnek, kedvezö árúak pedig manapság gépi készítésüek. A szálakat vagy S-, vagy Z-forgással fonják. A nevétöl függ, melyik irányba lesz fonva. A Perzsa szönyegek általában Z-forgásban fonottak, majd S-forgással sodrott.
Így az anyag ilyen formában való elötérbe helyezése egy Perzsa szönyegnek, magas értékétöl föggöen különbözö részei összefüggö elemeket képeznek. Vannak rendkivül magas értékü selyemszönyegek, melyek láncai, szélei, szálai selyemböl vannak. Kedvezö árban lévö szönyegek 100% pamutból készülnek, melynek alapanyagát a régi Perzsiában termelik, aratják le. Más szönyegek például keverék anyagból, szélek, láncok pamutból, csomók selyemböl vagy báránygyapjúból szövöttek. Természetesen egyes anyagokon belül is vannak nagy eltérések. Alapvetö elv azonban, minél természetesebb, annál jobb.
A csodálatosan szép Perzsa szönyeg mintákhoz színes vonalakra van szükség. Festési módok vagy kézzel természetes színekkel, vagy szintetikus festö anyagokkal hajthatók végre. Mint ahogyan az alapanyagoknál is, itt is érvényesül, hogy természetes festékeknek magasabb az értékük. A 19. Század közepén Anilint kezdtek a festéshez használni, mely nem kis mértékben lerontotta a szönyegek minöségét. Majd a visszatérés a tradicionális fonal festés müvészetéhez a természetböl nyert anyagok által, kapta vissza magas minöségét, színtartósságát, élettartamát. Egyet azonban meg kell említeni, Ziegler-Szönyegek a gyorsan fakuló Anilin-színek alkalmazása miatt lettek ismerté. Ehez késöbb többet.
A Perzsa szönyegek legismertebb meghatározó színe a természetes Festö buzér. Ennek a növénynek elterjedési területe Elö-Ázsia és a Földközi-tenger keleti része. Még Németországban is található a Festö buzér, viszont igen ritkán. Ezen növénnyel való pamutfonal festéssel a lehetö legjobb eredmény érhetö el, ezért igen kedvelt. Oszmán Kelmefestök dolgozták ki a kelmefestés müvészetét úgy, hogy minden festéskor egységes színárnyalat jött létre.
További színek, mint az Indigó (kék), az Indigó növénytöl ered, ami a Jeans festésének alapszíneként is szolgál. Kamillából nyernek sárgát, míg gubacsból fekete színt.. Keverések útján majdnemhogy az egész színskála színei elérhetöek. Ezen a módon kerülnek készítésre a csodálatos, természetes színekben pompázó szönyegek.
Ezeken az igen értékes, körülményes módon nyert színeken kivül más úton elöállított színeket is fölhasznál a szönyeg termelés. Többek között rovarok színeinek is nevezik.. Dél-Amerikában és a Kanári-szigeteken élö tetüket használják a Kandalló vörös szín eléréséhez. A nöstény állatkák olyan savas színt - Kandalló savat - bocsátanak ki magukból, amivel a Kandalló vörös elérhetö.
A natur színektöl különbözöen a szintétikus színek elöállítása sokkal könnyeb módon történik, ami a szönyegeknél kedvezöbb árakat nyújt. Ez a minöség azonban nem veheti föl a versenyt a természetes szönyegekkel. Az idök folyamán a szintétikus szönyegek olyan jól készülnek, hogy gyakorlott szakértöi szemek is nehezen tudnak különbséget tenni. Egy szakértö fölismeri azonban a természetes festés müvészetét.
Említésre méltó még néhány Perzsa szönyeg jellemvonása, ahol egy színen belül kisebb árnyalati eltérések láthatók. Ez mint Abrasch – törökül „foltos“ – megjelölt tulajdonság, minden valószínüség szerint, azt mutatja, hogy a szönyeg faluban vagy háznál készült, és a felhasznált fonalak különbözö termékekböl erednek. Mivel természetes festés útján színezet fonalak nem tudnak hajszál pontosan egyezni, egészen kis nüánsz színárnyalati eltérés tapasztalható. Kézmüvesek, kisiparosok kopíroznak néha Abrasch perzsa szönyegeket, Nomádszönyegeket imitálni mesterséges vonásokkal.
Ahogy megemlítésre került, Ziegler-szönyegek ismeretesek a gyors színárnyalat vesztésükröl. Tulajdonképpen ez a nem túl magas minöség jellemvonása, mégis ez a Vintage stílus igen keresett. Ezen szönyegek készítöi hosszú ideig a Napra fektették öket, így kifakult a színük, s kialakult az antik stílus. Manapság így kialakul egy fakó színárnyalat a Ziegler-szönyegen, de nem gyönge minöség miatt, hanem az erös napsütéstöl.
Tulajdonképpen kétféle különbözö csomók vannak: a szimetrikus és az asszimetrikus csomók. Elsöt „Török““ vagy „Giordes“-csomónak nevezik. A második „Senneh“-csomó néven ismert. Ez a megnevezés, azonban egy kissé félrevezetö, Senneh-Provinz eredetü szönyegek klasszikusan szimetrikus csomózással készülnek.
A különbözö csomók alkalmazása döntö szerepet játszanak a mintánál, azok finomságánál. Assimetrikusan csomózott szönyegek görbe vonalú mintákat, figurákat és virágokat engednek meg. A Giordes-csomókra általában geometriai minták jellemzök, melyek szögleteket, négyszögeket rombuszokat mutatnak. Ezek a szönyegek durvábbak, robusztusak. Nagyrészben viszont a csomozó képessége is meghatározó . Gyakran így alakulnak mégis virágminták a Senneh szönyegnél, bár simetrikusan szötték.
Ezen megszokott csomók mellett vannak még más csomozások is. Például a Jufti-csomó. Ez a csomó ellentétben a föntiekkel négy láncfonal köré lesz tekerve, így igen sok munkát megspórol. Ez azonban szélesebb hálózatú szönyeghez vezet, ami által ugye veszít a robusztus tartásából, továbbá szennyezödések is könnyebben behatolhatnak. A kinézése sem olyan finom, mint például azon szönyegek, melyek Senneh-csomózással készültek. Jufti-csomók például a Chorossan-tartományban fordulnak elö.
Amikor egy Perzsa szönyeg minöségéröl beszélünk, a csomó feszességnek kimelekedö jelntösége van. Ugyanakkor nem is a csomók sürüssége, hanem a fölhasznált fonal játsza döntö szerepet. Egy Gabbeh-szönyegnek meglehetösen alacsony csomó sürüssége van, a gyapjú viszont annál finomabb, puhább, ami által egy Gabbeh nagyon értékes lesz.
De ezen bizonyossággal ellentétben a csomók feszessége fontos szerepet játszik a szönyegek értékelésekor. A Nain szönyegek például ezek után lesznek osztályozva: 4La, 6La és 9La. Itt érvényesül, minél szorosabb csomózású a szönyeg, annál alacsonyabb az La-érték és finomabb a fogása. Egy 4La értékü szönyegen négyzetméterenként több mint 1.200.000 csomó található. Ez a sürüsség igen ritka, így a szönyeg exkluzívnak számít..
Joggal tevödik föl a kérdés, hogyan állapítható meg a csomók mennyisége. Egyszerüen egy matematikai trükkel. A szönyeg hátulján, ahol a csomók láthatóak, 10 cm hosszan a láncot és 10 cm szélességben a vetülékfonalat megszámoljuk. Az eredményt megszorozzuk 100-al, így megkapjuk a csomósürüsség értékét négyzetméterenként.
A Perzsa szönyegek igen erösen különböznek egymástól mintájuk alapján. Származási eredetüket speciális minták, színek igazolják, mely tükrözi az egyes régiók jellemét. Mégis jó néhány hasonlóság fordul elö. Így gyakori esetben egy központi medál körül lesz a minta fölépítve. Ezt a középrészt bordúrok határolják, továbbá finomabb mintájuak, mint a középrész. Természetesen a szönyegkészítö személy kreativitása is nagy szerepet játszik. Nomádok szönyegeinek mintái többnyire a csomozó fejében születnek, s nem állnak semmiféle konvenciók alatt.
A Perzsa szönyegek mintái, annak elrendezése, alapkivitelezése, típusa szerint sorolhatóak. Ezek:
Geometrikus minták itt a szönyegek igen gyakran egyenes vonalú mintákat alkotnak. Igen eröteljes, söt durva vonalak jellemzik. A Nomádok áltak készített szönyegek gyakran egyenes vonalú mintákat alkotnak.
Egyes minták Irán határain kivül is nagyon híresek lettek. Egyedi stílusa megtéveszthetetlen. Itt igen sok irányú mintákat találhatunk. Némelyeket minden féle dizájnhoz használnak,másokat például tájképes mintákhoz.
Nagyon híres a Herati-Dizájn mindenhogy elrendezhetö. Ezek a Városról elnevezett minták irániai szönyegekre jellemzök. Egy duppla kereszt körülvesz egy virág szirmot. És a rombusz négy sarkát virágok díszítik, melyeket részben halaknak is neveznek.
Két hasonló nevü, de egymától teljesen különbözö minta a Göl és Gül. Az elsö egy nyolcszögü, soros motívumot ábrázol, a második pedig egy virág motívumot.. Ezen három motívumok a Boteh-Dizájn is nagyon ismeretes. Ez egy hajlított mandula forma és ugyanúgy, mint a Herati vagy a Göl motívumok soros mintaként alkalmazzák.
Perzsa szönyegek jóformán minden méretben találhatóak, úgy hogy minden felhasználási módban, formában otthonra találnak, ékesítik otthonaikat. Vannak igen nagyméretü Palotaszönyegek, ezzel szemben egészen kicsik is, melyeket nomádok házaiknál készítettek. A nagysága kevésbbé befolyásol, inkább a minöség. Ugyakkor bizonyos formátumban csak a kisüzemek, Kisiparosok tudják elkészíteni, hiszen a szövöszékek alkalmassága szükségszerü. Falusi és nomádok szönyegei ezért általában kisebb méretben találhatóak.
Perzsa szönyegek különbözö nagyságba osztandók. A legkisebbeket Poschti-nak nevezik, formájuk, mint egy kispárna (60x40cm). Középnagyságúak, mint például a Saronim, ennek hossza elérheti a 150x100cm. Ugyanakkor nagyon nagy szönyegeket is csomóznak kisiparosi üzemek. Ezek elérik a 10m is. A Kelleghi is egy olyan szönyeg, ezt mint futó használják, mert szélessége csak 150-200cm sokkal keskenyebb, mint a hosszúsága.
Perzsa szönyegek egységnyi hosszát egy óperzsai mértékegységgel a „Zar“-ral mérik. Ez a méret körülbelül 104-112cm. Egy Saronim hossza kb ,-tól, -ig 1,5 Zar , egy Kelleghi hossza majdnem hat Zar.
Általában a Perzsa szönyegek szögletes fomájúak. Ezért használatosak a föntiekben említett méretjelölések. A téglalapú mellett négyszögletü, ovális és kerek szönyegeket is készítenek, melyek a különbözö helyiségekben más más hatást keltenek. Emellett vannak még Galériaszönyegek, melyek pl. elöszobákban kiválóan megállják helyüket. Különleges ismertetöjelük az, hogy az egyik oldalon rojtok nélkül készül, hogy ne akadjon be az ajtóba nyitáskor. Lépcsöknél is ilyen típusú szönyegeket használnak. Polgári háztartásokban a 19.évszázadban ezek a szönyegek igen kedveltek voltak Európa szerte.
Amikor a szönyeg a kívánt formában és dizájnban elkészült, egyes lépések még hátra vannak teljességéhez mielött a kereskedelemben helyet foglal. Ezen lépésekhez számít a bolyhok vágása, egymáshoz igazítása a kívánt magasságra. Ezt a lépést polírozásnak nevezik. Emellett természetesen minöségellenörzésen és szárításon is átmegy, ami színeit, formáját tartósítja, megszilárdítja.
Egykor a polírozás egy extrém körülményes, nagy figyelmet és kézügyességet követelö, egyszerüen ollóval történö tevékenység volt. Manapség ezt a tevékenységet igen rövid idö alatt gépek végzik el. Szükségszerü csomózás után polírozni, hogy a bolyhok egyforma magasságba legyenek igazítva. Így a csomózott minta tisztábban elötérbe helyezett.
Polírozás után hideg vízzel, speciális szerrel lesz tisztítva. A fölösleges vizet gumikaparóval vagy géppel préselik ki. Ez a lépés segít a színt stabilizálni és eltávolítja az esetleges szennyezödéseket.
Mivel ugye egy nedves szönyeg senkinek sem tetszik, szárítani is kell. A természetesen festett szönyegek legjobban a Napon száradnak, úgy hogy a készítö helyiségeken kivül egész mezö részeken Perzsa szönyegek vannak kiterítve. Ha a szönyeg egyenletlenül szárad, elvesztheti formáját. Ezért ügyelni kell arra, hogy minden része egyforma gyorsan száradjon.
Hogy a kereskedelembe kerülhessen, mégegyszer minöségi ellenörzésen esik át, esetleges hibák vizsgálása következik. Az elöfordult hiba kijavítása után a Perzsa szönyeg eladásra készen áll.
A Perzsa szönyegek Iránból és az azt környezö országokból származnak.. Egész pontosan kifejezve, csak Iránból erednek. Mert Afganisztánban vagy Pakisztánban készített szönyegek keleti, orientális szönyegek. Úgy is mondható, hogy a perzsa szönyegek egy alfaja az orientális szönyegeknek. Mivel ezek a leghíresebbek, hétköznapjainkban minden Elö-Ázsiából eredö szönyeg perzsaként jelölt.
Különösen Irán nagy városaiban találhatóak jelentös mértékü szönyeg készítök, melyek nem ritkán kisebb udvarok üzemeiben, az ókori perzsa hagyományokat ápolják. Täbris vagy Tebriz évszázadok óta a finomabb szönyegek készítési helye. Itt igen sok kisipari üzemek foglalkoznak szönyegkészítéssel. Amíg Tebriz fönt Északon fekszik, Kerman Irán déli részén.. Itt elegáns szönyegeket készítenek, amik ugye a legjobbak közé sorolhatóak. Keleten fekszik Mashad a Köztársaságban. Kerman-tól körülbelül 1000 km távolságban, mely nagyobb szönyegeiröl és a finom Chorasan-gyapjúról ismert. Teherán közelében délre fekszik közép Irán legismertebb szönyeg származási helye.. Keschan. Itt található a szönyegcsomózás müvészete, mely az emberiség eszmei kulturális örökségéhez tartozik.Tovább déli iránybanIsfahan városa található, mely földrajzilag pontosan Irán közepén fekszik. Ezen származású szönyegek rendkívül finom, gyakran selyemböl készültek, így értékük is elég magasak. Isfahan környékén készített Perzsa szönyegek Nain-ból a legjpbbak közé tartoznak Iran-ban. Nain-szönyegei a csomók sürüssége után osztályozandók. Közép Irán északi részének végefelé mégsem Keschan, hanem Pakisztánban és Afganisztánban is készítenek szönyegeket, ezeket azonban nem perzsa szönyegnek neveznek. Ezek az orientális szönyegek gyakran a perzsa szönyegeket imitálják. Ugyanakkor saját termékek is találhatóak. Afganisztánból példáulKhal Mohammadi ismert, amelyet a piros szín mély árnyalata tesz jellemzövé. Emellett az ország északi részéröl származó szönyegekAfghan Aqche még egy a határon kivül ismeretes orientális szönyeg, ez viszont kevésbbé olyan finom, mint Észai testvére. Pakisztán szönyegei nem olyan magas minöségüek, mint a perzsiai kulturális területek termékei. Ez a rövidebb idejü hagyomány és a fonal minöségnek tudható be. Ugyanakkor azonban ez az ország nagy szönyeg gyártás vezet, mely számos munkahelyet biztosít polgárainak. Perzsa szönyegek mükedvelö darabok. Nem véletlenül kapták ezt az elnevezést. Iránból származó szönyegek késztítési módjukkal egyetemben egy Világkultúrai örökség, mely kitüntetésben is részesült. A legfinomabb anyagok találkozása évszázadok tudományával. Gyakran kopírozzák, viszont sohasem érik el. Hiszen fonalat festeni, szövöszékre feszíteni, majd csomózni – nem elég. Ezen kézimunka müvészetét tanulni és tanítani kell. Majd hosszú éves tapasztalat, az anyag igen pontos ismerete engedi meg a szönyeg sikeres kivitelezését. Így egy Perzsa szönyeg sohasem csak egy padló burkolat, hanem egy igazi perzsiai Kulturtörténet.Pakisztán és Afganisztán
Következtetés
Here you can choose which data may be collected during your stay on our website.
We collect data during your visit in order to show you relevant content about products. For example, we use information about previous purchases and your interactions with our site to select content that is relevant to you. We may share this information in encrypted form with third parties such as Facebook and Google. This allows us to show you relevant advertising on the websites and apps of third parties.
This data helps us to make shopping with us better for you, avoid mistakes and test new functions. It also helps us analyze the experience on our site and in our shop for business relevance.
The data collected by these cookies is used as prerequisite to enable the technical functioning of the website. This is the only way to provide you with shopping functions and make shopping safe. Therefore, this function must always be switched on.